Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.05.2010 07:29 - В навечерието на 24 май.... Аз съм учител в България (по есето на Джон У. Шлатър: „ Аз съм учител”)
Автор: nellnokia Категория: Политика   
Прочетен: 9944 Коментари: 26 Гласове:
32



 

   Аз съм учител в България.

   Бих искала да бъда на много места по света, но съм здраво закотвена тук със своята скромна заплата и затова пътувам само мислено.

    Аз не съм Езоп или Ханс Кристиан Андерсен. Не разкривам истината чрез безбройни басни и приказки. На хората им омръзна  да слушат приказки и басни.

    Аз  не съм Мари Мак Клеод Бътюн, която строи голям колеж за своя народ. В България има много просторни и големи училища. В тях няма „оранжеви щайги”, а истински чинове. Само че в малките села и градчета, тези училища са  полупразни, защото децата и родителите им  мигрират там, където има работа. Селата обезлюдяха и опустяха, а някои училища вече не отварят врати...

    Моите първи ученици... Те  са вече на 30... Присъствала съм на сватби, кръщенета и изпращане  зад граница... Да. Голяма част от тях не остават в България. Скамейките на техните чинове отдавна са празни...

     А аз? Аз се боря ежедневно, мирно и тихо, стачкувайки, пишейки лозунги, справки  и стихове. Аз съм учител в България..  Боря се като Бел Кауфман Нагоре по стълбата..” Попълвам всеки ден  декларации, подписвам се на заповеди, оформям портоколи, правя списъци, статистики, водя отсъствия и присъствия, обобшения, обучавам се допълнително в курсове, правя разпределения и се самосезирам при неизпълнението им, протоколи, главни книги, съвети, методически обединения, семинари... стъпка след стъпка, стълбата води в море от бумажтина.

        Понякога, в един ден ми се е налагало да бъда актьор, психолог, манипулатор, журналист, сестра и лекар, треньор и играч, търсач на изгубени вещи, шивач,  заместник родител, водач, защитник, следовател, съветник или  просто приятел..              Обучена съм на много неща.и все още се уча, но най-вече  на това как да  не спираме да се учим през целия си живот.

       „Аз съм парадокс. Говоря най-силно, когато слушам най-внимателно”... и много, много тихо, когато искам да ме чуят всички. Забравям лесно обидите и прощавам, макар че на мен няма кой да прости....

       Лекарят се грижи за физическото здраве, но защо подценяваме  духовното здраве, за което се грижи учителят.

      Архитектът строи вековни монументи и сгради грижливо, но само върху здрави терени. Учителят изгражда постепено, с любов  и постоянство своята творба, но не може сложи класификация: от това нищо не става... В замяна на това най-палавите и най-трудните деца са тези, които дълго помнят своите учители.

     „Е, аз съм воин. Всекидневно водя битки с надзъртащото насилие, страха, предразсъдъците, невежеството и апатията. Но  имам велики съюзници: Интелигентността, Любопитството, Родителската подкрепа, Индивидуалността, Творчеството, Вярата, Любовта и Смехът - всички се стичат под моите знамена и с тяхната подкрепа съм непобедима.”

    И така... аз съм учител...

  „Имената на онези, които са практикували моята професия, звънят като камбани на славата на човечеството”...  Сократ, Букър Т. Уошигтън, Буда, Конфуций, Ралф Уолдо Емерсън,  Берон, Климент Охридски, Лио Баскаля,  Мойсей и Исус...

     Днес, в навечерието на Празника на Светите учители Кирил и Методий, знам, че

 „ ...съм всички онези учители, чиито имена и лица отдавна са забравени, но чиито уроци и характери винаги ще бъдат помнени заради постиженията на техните ученици.”

      И тъй съм  учител не къде да е, а в България, на мен се пада голямата чест да градя  нейното бъдеще, защото съм здраво закотвена тук...




Гласувай:
32




Следващ постинг
Предишен постинг

1. desperada1 - с уважение
20.05.2010 08:08
към това, което правите, колкото и недооценено да е... и сте напълно права - учителят е заместник-родителя на учениците си - та нали децата ни прекарват повече време с вас! бъдете жива и здрава и ви желая дух, който да предадете в класната стая.
цитирай
2. nellnokia - Благодаря!
20.05.2010 14:52
Всъщност проблемът е в системата и в ниското заплащане на този отговорен труд. Та децата са бъдещето на България. На какво биха ги научили хора, чието самочувствие, системата подтиска като финансова обезпеченост, Не става въпрос за много пари. Става въпрос за жизнен стандарт. Учителат ще предаде и част от самочувствието си на вашите деца... не само с обич и знания ги дарява той...
цитирай
3. mamas - Страхотен постинг, поздравления!
22.05.2010 12:56
АЗ, БУКИ, ВЕДИ, ГЛАГОЛИ, ДОБРО...

АЗБУЧНА МОЛИТВА НА БЪЛГАРСКИЯ УЧИТЕЛ
(почти поезия)

Аз съм учител.
Български учител.
Високо квалифициран.
Граждански ангажиран.

Делото ми е свято.
Ежедневието училищно – богато.
Животът ми е обречен на него.
Завинаги!
Истина ви казвам!

Йовковата бяла лястовица търся и питам:
Кога ще се чуе моят глас?

Любовта към децата ме води.
Милост не прося!
Нужен съм ви, но неразбран.

Оценете ме достойно!
Проумейте!
Разберете!
Съдбата на България зависи и от мен!

Търпях прекалено дълго.
Успях да съхраня в себе си духа на будителя
– въпреки всичко.
Фалшиви обещания не ще ме купят.
Хляба си насъщен с труд изкарвам.
Цената на ДОСТОЙНСТВОТО МИ е висока!
Човек съм и имам гордост!
Шанса си не искам да пропусна
щастлив да бъда тук, в България.
Ъгълът, за мене отреден,
юзда на устрема ми не успя да сложи.

Ясно заявявам: ЖИВ СЪМ! ТУК СЪМ!

От А до Я - през всичко ще премина
и пак ще бъда БЪЛГАРСКИ УЧИТЕЛ!

Мима Кондова
Славка Христова
ОУ „Й.Йовков” гр.Ямбол

***
Имам една молба:
Бихте ли добавили към блогвълната този постинг:
http://mamas.blog.bg/izkustvo/2010/05/21/v-navecherieto-na-nai-svetliia-praznik.549259
Благодаря!
цитирай
4. miralyub - Какво да ти кажа. . . Много мазохи...
22.05.2010 13:00
Какво да ти кажа...
Много мазохистична професия стана учителството.
Дано имате сили да издържите в тази гилдия...
цитирай
5. panazea - Аз нямам думи!
22.05.2010 13:48
Всичко си казала!
Поздрав!
цитирай
6. gabar4eto - Zdr
22.05.2010 14:27
Neka da vi e 4sestit praznika Balgarski u4iteli .da ste jivi i zdarvi nai ve4e i sega -kato znam na kakvo ste podlojeni i kak uspqvate da se spravqte sas tezi dneshni uchenici .Vie ste za rekordite na Gines .az sashto imam dvama uchenika i se stremq da spazvat nujnoto uvajenie kam vas i ne samo kato uchiteli nai veche kato hora , kato lichnosti .Bog da vi pazi
цитирай
7. vmir - Респект!
22.05.2010 14:41
Въпреки усилията на мнозина, учителската професия остана най-малко покварената измежду всички останали. Да са живи и здрави учителите и най-вече онези от тях, които осъзнават важността на работата си.
цитирай
8. pontis - явно още има учители. Докога ли?
22.05.2010 15:10
... самотни, поне така звучи.
цитирай
9. анонимен - Прекрасно сте описали учителския труд.
22.05.2010 15:12
Успех и много радост в благородната Ви професия.
цитирай
10. анонимен - Поздравления
22.05.2010 15:57
Много истинско и емоционално....
цитирай
11. sestra - Понякога си мисля точно като вас,
22.05.2010 16:05
че сме закотвени в безнадеждно пребиваване в собствената си родина, защото така изпълняваме дълг, който никой друг не е в състояние да изпълни. Уверявам коментиращите тук, че некадърни учители почти не са останали. Сред нас не оцеляват продуктите на "учи, мама, за да не работиш","гилдията" е по-пълноценна от всякога, но всеки звучи така "самотно". Обществото и управляващите се отнасят крайно лицемерно към хората, които обучават децата им, какво очакват от децата си след това. Сещат ли се хората какво означава да създадеш уютна среда за 200-300 човека, а и да изпълниш ДОИ /държавните образователни изисквания - административни разпоредби, осигуряващи сигурност и надеждност на образователния процес/- функциите, изредени така точно от nellnokia в постинга, това означава. Мазохизъм ли, вдъхновение е думата. Затова учителят е парадокс/цитирам авторката/, който изисква усилие на сърцето, за да бъде разбран. Благодаря, nellnokia за постинга.
цитирай
12. анонимен - Държава, в която учителя и полицая са "лайно"
22.05.2010 18:57
не е моята държава! ;)
цитирай
13. pegas08 - Аферим бе маце!
22.05.2010 19:51
цунк от мен и горе главата!
цитирай
14. erato7 - Протягам ръка за поздрав!!!
22.05.2010 20:23
Протягам ръка за поздрав!!!
цитирай
15. анонимен - Така е, но...
23.05.2010 00:12
Толкова ли са идеални учителите? Смазани от чудовищната действителност, пионки на нагли родители и непоносими ученици, имат ли изобщо възможност да проявят себе си? Извън всичко това, няма ли все още сред тях елементарни, посредствени и скучни?
Просто да погледнем от всички страни проблема.
цитирай
16. mia2442 - Браво, Нели!
23.05.2010 07:31
Много силно есе!
Поздравления!:)
цитирай
17. nellnokia - Толкова ли са идеални учителите? ...
23.05.2010 09:08
poligor написа:
Толкова ли са идеални учителите? Смазани от чудовищната действителност, пионки на нагли родители и непоносими ученици, имат ли изобщо възможност да проявят себе си? Извън всичко това, няма ли все още сред тях елементарни, посредствени и скучни?
Просто да погледнем от всички страни проблема.


Може би има.. Зависи от гледната точка. Човек не може да се харесва на всички, нали? За едни деца учителят е супер, а за даруги - не...Няма еднозначност в това отношение...
цитирай
18. nellnokia - Честит Празник на всички!
23.05.2010 09:11
Честит Празник на всички, чийто труд е свързан с Празника на Българската култура писменост и книжнина!!
цитирай
19. eleonoraknyazheva - Здравей!
23.05.2010 14:47

В навечерието на празника ни, който напоследък малко ми присяда, те поздравявам и за написаното тук! Търпение и кураж, колежке! На Полигор, относно критиката:
poligor написа:
Толкова ли са идеални учителите? Смазани от чудовищната действителност, пионки на нагли родители и непоносими ученици, имат ли изобщо възможност да проявят себе си? Извън всичко това, няма ли все още сред тях елементарни, посредствени и скучни?
Просто да погледнем от всички страни проблема.

- Да, има шанс да проявим себе си, ако стане някакво чудо и родителите разберат, че не ние сме враговете им, а управляващите - че не заслужаваме да ни третират като овце. Елементарни, посредствени и скучни хора има във всяка професия.
Поздрави на всички, които милеят за родната просвета, и не само на приказки.:)
цитирай
20. injir - И сам воинът е воин. Нали! Честит ...
23.05.2010 17:10
И сам воинът е воин. Нали! Честит празник!
цитирай
21. priqtel12 - Чудесен постинг!
23.05.2010 21:19
Да ни е честит празника!
цитирай
22. inel379 - Учителят е войн! Истински войн!
24.05.2010 02:25
Духовността е неговото поприще!
Да ни е честит празника!
цитирай
23. pegas08 - Na 15. Приятел, защо не станеш учител?
24.05.2010 07:43
Опитай! Лесно е! Дрън, дрън, пляс!

Сигурно ще си забавен...за един ден!
В това съм убеден!
цитирай
24. nellnokia - Приятел, защо не станеш учител?
24.05.2010 10:09
pegas08 написа:
Опитай! Лесно е! Дрън, дрън, пляс!

Сигурно ще си забавен...за един ден!
В това съм убеден!


..А утре?

Искам да ти честитя специално този празник, Пегас!Пишеш грамотно. Дължиш това не само на себе си! :):) Обичаш да се изразяваш писмено, явно имаш потребности, свързани с идеята на 24 май! :) Може би само трябва да обърнеш внимание на начина, по който изписваме пряката реч..Нищо лично.. Аз уважавам инакомислещите и хората склонни към самоирония...
цитирай
25. gothic - Наесен синът ми ще е първи клас. Аз ...
10.06.2010 01:01
Наесен синът ми ще е първи клас. Аз съм спокоен, защото вярвам на учителите. И съм сигурен, че ще го направят (с моя помощ) човека, който трябва да бъде....Поздравявам те!
цитирай
26. nellnokia - :)
18.06.2010 08:05
gothic написа:
Наесен синът ми ще е първи клас. Аз съм спокоен, защото вярвам на учителите. И съм сигурен, че ще го направят (с моя помощ) човека, който трябва да бъде....Поздравявам те!


Радвам се на малкия първокласник! Моето училище не е голямо. Събираме само по три паралелки годишно. Но! Всъщнозт това е голям плюс. Децата наистина са гледани и обучавани добре. Влизат в една система , в една образователна степен, която дава добри резултати. Ако и родителят се включва, ако е информиран - нчма нищо страшно!:):) Успех ! :):)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nellnokia
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 732088
Постинги: 81
Коментари: 600
Гласове: 787
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930